Translate

torsdag 25 juli 2013

Ettusenett, ettusentvå...


...ettusentre.... Räknar gärna till tvåhundrasjuttiofemtusen innan man hör mullret, helst ska det inte låta alls.

Åska! Jag hatar den verkligen, i varjefall när man har hästar gåendes på bete jämte en kraftstation.
Hade jag suttit i lägenhet och haft hästarna på ett säkert ställe, hade jag som många andra njutit av skådespelet.
Men när man vet att det varje år dör några hästar (och kossor) av blixtnedslag så har man respekt för åskan. 
Så många gånger jag transporterat hem hästarna när det mullrat i fjärran, för att sen (ibland) snopet fått köra tillbaka dom, för att det stannade vid muller.

Just nu har jag inte den möjligheten eftersom stallet är nytvättat och allt är placerat i uteboxarna tills målningen är klar. *Helgen kanske*

Fast fan vad det behöver komma regn (men UTAN åska), ingen återväxt alls. Nerbetat och med torra "rater". (ställen där hästarna skiter, och som dom då inte äter i närheten av)
Ohh, vad jag önskar vi haft en betesputs. Skulle verkligen behövas, fast vet i och för sig inte hur plant det behöver vara. Inte den plattaste hagen om jag säger så...
Elvira och Dunkens hage är ännu värre, "bergochdalgång"...

I natt när det blixtrade och mullrade (fast inte över här) och man vaknade med en puls på ...jag vet inte vad, men hög var den. Så kom jag ihåg det där åskovädret som var för X antal år sedan. Fråga mig inte vilket år, men Muller en av våra shettisavkommor är född den morgonen efter det ovädret. Det var registrerat typ 40 000 nedslag över en natt, värst hade dom det i Göteborg. Men man såg varenda blixt och det blixtrade hela tiden utan mellanrum. Hua, glömmer det aldrig.

Det där med att komma ihåg...Om nån frågade mig: Vad gjorde du i förrgår mellan 13-14 så skulle jag säga: Öööhhh...oj, det vet jag inte.
Skulle vara helt kört i en eventuell brottsutredning om det hängde på att jag skulle kunna redovisa var jag varit en viss tidpunkt.

Just nu har jag svårt att veta vad det är för dag, eftersom alla rutiner försvinner på semestern. Hästarna är ju 24/7 *samma alla dagar* så det är ju ingen hjälp till att komma ihåg...

Bokstavsbarnet har hittat en ny bokstav, den ser ut så här: 
ZZZzzzzzznark ZZZZzzzznark. Han är verkligen trött. han får lite vila nu i några dagar, så han är fit for fight till dressyrlägret. (jag ska ju rida för gästtränaren jag också)

Ska kolla när Ingamay tänker dra igång sina träningar igen. Gillar inte dom här uppehållen, tappar ju allt.
Mina hästar ställs aldrig av, så vida man inte menar att några dagars vila räknas. Förstår inte dom som dels har vintervila och sedan släpper dom på bete hela sommaren (utan ridning).
blir ju väldigt korta ridsäsonger och mycket tid går till att "rida igång" dom efter vilan.
Fast alla gör vi som vi själva vill :-)

I dag.... en unghästverkning, snabb ridning troligen på betet, för att sedan försöka komma iväg till Charlies häst & Hund i Jönköping.
Bara så där! Jag börjar lära mig att ha semester. Kan bli en mycket ful ovana.

Dagens ord: 
Ett gott omdöme beror på erfarenhet. Och erfarenhet får man av dåligt omdöme


/Lola


4 kommentarer:

  1. Alltid lika roligt att läsa din blogg. Hoppas att det blir en bra dag på Charlis

    SvaraRadera
  2. Själv älskar jag ju och bara sitta och titta på åskan. Men vet hur det är när häsarna går där nere. Slår det i ledningarna så låter det ju något fruktansvärt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får gärna slå i ledningarna, bara det inte slår i hästarna...

      Radera