Translate

torsdag 15 augusti 2013

Gissa hoven...


Gissa hoven...


Ja, det kan man ju roa sig med....
Då man gått hela livet utan utbildning så har man *läs jag* ett behov att hålla koll på det jobb jag gjort.
Man vet att man alltid utsätts för granskande ögon som gärna letar fel. Därför har det blivit lite kort här och där....

Känner nån igen sin hästs hovar? Som jag skrivit innan så är jag ju så "nördig" att jag ibland fotar hovar.
Och om jag haft någon röd tråd i det hela så hade det ju varit bra. Men jag har planlöst fotat, ibland före en skoning och i bland efter. Fast i en del fall så har jag både före och efter bilder.
*Duktig Lola; du kan ju...IDIOT....*
Sedan HUR bilden är tagen vill jag inte ens att ni nämner/pratar om. Skyller på dålig mobilkamera, jag är ju alltid bra på att skylla ifrån mig *Ler med tungan ute* (saknar fortfarande smilisar här)

Och ja, jag vet precis vilken häst det är genom att kolla på bilderna..."nördig"???? Men vet DU??? Nu syftar jag på ägarna till hovarna, att någon annan skulle veta vilken hov vore konstigt...


"planlöst fotat" Platthov 



"planlöst foto" på häst som är/var överrörlig...mycket problem...


"typisk"? Fullblodshov


Före OCH efterbild *WOW*

Gått barfota skos för första gången

Efter ca 8 veckor med skor.



 
Skevt föl

Fortfarande skev, men lite mindre.


Vad är detta??? Vet man inte så är det svårt att se...

 
Värsta fånghov jag sett...
efter 1 skoning och 1 verkning


Intelligent Lola, ta före men ej efterbild...
......var fan är efterbilderna?? Sa jag att jag fotade planlöst?
Fast jag hade skott den ett tag där, så skyll på mig om det ser för djävligt ut.


 
Den häst som fick mig att börja fota...*misstänkte kommande problem*
Efter ett tag...men blev aldrig bra. *Blev problem* :-(



Ännu en planlös fotografering....

Ingen före bild...belastningsfång båda fram
resultatet efter ca 1 år, fortfarande lite osymmetri om man jämför båda hovarna.
Också "typiska" fullblodshovar..
Hoppas ni läser in ironin där. Att fullblod ska ha dåliga hovar alltså.



Ja, sånt roar jag mig med...vad gör du för kul då?

I dag, Tanthoppning och *kors i taket* Elvispen skötte sig som den dam hon är...*harkel, host....dam????*
Blir lite skrockfull, *kastar salt över axeln*....varför fick vi inte börja om från ruta ett denna gången?
Kan det bero på att hon lagt beslag på sonens sadel? Vete fan om det inte är det som gjort det. Sedan att hon fick gå på dressyrlägret gjorde saken inte sämre.

Bara att inse faktum. Elvira har lagt beslag på sadeln och hon är fenomenal på att "trycka ut" en sadel så den passar henne... Hennes gracila son har alltså inte en chans att få behålla sin sadel....
*Viskar* Har förberett sadelutprovaren att jag och Sasse hoppas denna sadeln passar i stället. http://www.facebook.com/photo.php?fbid=696983770318355&set=a.160128234003914.43260.160055764011161&type=1&theater

Naturligtvis med pinerololäder i stället. Ska det va, så ska det...*Blink*



Sneglar på klockan och inser att jag borde nanat för länge sedan så jag säger "Natti natti" efter ni fått 
dagens ord: Det jag inte minns, det har jag inte gjort.

/Lola 


2 kommentarer:

  1. Hej Lola, tyckte det var kul att läsa, och se bilderna på alla hovar. Jag har två olika hovslagare nu, som gör och tänker olika. Ingen riktigt som jag varit van tidigare, men jag får vara nöjd med vad hästarna känns nöjda med. Men jag har en fråga: vad anser du om vad jag skrivit om platta hovar i min blogg? Läs och låt mej veta (nyfiken!) http://stallbabbel.wordpress.com/2014/03/23/b-cupid-pa-hingstvisning/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig fullständigt, För det första så har den hästen inte (av vad jag kan se på bilden) några platta hovar. Och en eloge till hovslagaren som gör bra utlägg på skon!
      Man brukar också visuellt faktiskt kunna som om det är platthov eller inte. Men i vissa fall så måste man lyfta på hoven för att kunna avgöra. om dom bara är illa skodda (flutit ut) eller om dom är platthov av naturen.

      Sedan kan det vara väldigt svårt att avgöra om det är medfött eller bara en dålig hovis.
      Skit när man ska gräma sig över nåt sånt.
      Om det är nått man ska passa sig för i aveln så är det små hovar. har ju det problemet på Sasse. En liten yta som ska ta hela hans tyngd. Tycker jag är värre faktiskt

      Ha det gott
      Lola ps, vet inte hur min blogg funkar med att meddela kommentarer, så jag kopierar in denna texten på din blogg.

      Radera