Translate

söndag 4 augusti 2013

Gipsad...


Nej, jag har inte brutit några ben denna gången
Det är K den Sures hov som blivit gipsad.
Tur man har vanan inne...(att gipsa, bryta ben gör jag inte såå ofta)

Får hoppas det hjälper läkningsprocessen i hoven. Gipset hindrar hoven från att röra sig vid nedtramp vilket gör att senor och ligament i hoven får en chans att vila och inte bli ansträngda.
Elvira hade ligament skada i hoven under sin dräktighet (fastnade mellan två stockar) och fixade sig samtidigt ett "spiktramp" (skon satte sig på sniskan så att några söm gick in i sulan). Naturligtvis trodde alla inklusive jag att hältan kom av spiktrampet först så det började med våtvarmt jodopaxomslag för att bölden (som inte fanns skulle ut) ....
Fortfarande blockhalt, blev gipsad. Först 2 veckor på box, återbesök och veterinären sa glatt när vi kom gåendes, det ser ju bra ut, tills vi tog bort gipset....blockhalt igen....
Summa summarum: Totalt 4 månader (2 i box sedan liten sjukhage och då är den första tiden med våtvarmt m,m inte inräknad)
Sedan specialsko med sidokappor långt bak för att fortsätta låsa hoven, det körde vi med säkert ett halvår. Ni som följer vad jag skriver vet ju att Elvispen har många "problem" men hennes hovar (eller hältor) är inte ett av dom....*positivt tänkande får man ha*



Ynkliga hundar :-(  två av våra små vovvar har haft magsjuka, diarré och kräkningar. Som tur är har det lättat och dom är i princip återställda. Men oj vad det var synd om Vimse igår *snyft* Jara var mest hängig och inte på humör.
JaraVimse



2 hästar ridna igår, där båda gick som klockor. Elvira har lagt beslag på Sasses sadel.....
*MIN* säger hon, och pressar snabbt ut den så den passar henne, finns nog ingen häst som är så bra att forma en sadel så den ska passa henne. Och är Elvira nöjd så gör man som hon vill, lugnast så... (vi är rätt lika, för så säger Gubben om mig också: är du happy, är jag happy) *bortskämd*
Vad göra nu? Skaffa en ny till ADHD-Killen? Ja....kanske det....*shoppaholic var det ju*

Har för skoj skull kollat priser på Amerigosadlar i England. Den nya Classic Siena i pinerolo (där får man hålla koll på valutakursen, innan man slår till. Då det svänger rejält) 
Väntar samtidigt på svar härifrån vad den skulle kosta här *trummar otåligt med naglarna*. 

Men är Sååååå nära att klicka på köp...Jag är inte klok, jag vet. 
Men det är mina (och gubbens problem, framför allt hans...) inte dina. 

I dag ska båda hästarna vila, jag har ljugit för Sasse flera gånger nu och sagt att han skulle få lite vila. Och sedan ridit maratonpass på honom i stället. Stackars lilla A-Barn. Ja, han sköter sig fortfarande. Kan till och med rida med ÖPPNA ridhusdörrar utan att han få skakiga ben!
Det ni!

Nu dagens ord: Vem som helst kan hysa medkänsla med en vän i hans lidande. Men det fodras en verkligt fin natur för att sympatisera med en vän som har framgång. 

/Lola



2 kommentarer:

  1. Du är klok som en gammal pudel och gift med en mycket vis man,har alltid gillat honom jag,ge honom en kram från mig. sadlar och sadlar ,har du testat den nya "padden med stigbyglar och gjord? kallas barbackaridning av tillverkaren och flashar sin nyhet,man ska visst känna hästen röra sig. Jaha ett väääldigt stort jaha från mig som fick ett russ 1971 med en läderplatta(3 cm tjock med filt under modell galoppsadel)och stigbyglar,handtag och gjord. Red ju hellre rent barbacka istället men dressyr o hoppning gjorde man inte utan dylik i alla fall inte på tävling. Lycka tiil med gips hoppas det hjälper bara. vivvi i fritsla

    SvaraRadera
  2. Barbackapad gillar jag inte, ger ett enormt punkttryck, samma sak med bomlösa sadlar. *Gillar inte*
    Hoppas också att gips ska lösa problemet....

    SvaraRadera