Translate

torsdag 6 mars 2014

Att förutse olyckan...


...innan den händer är nått man ska göra som hästmänniska. Eller ska, man bör i varjefall försöka förutse saker som kan hända. Nu menar jag inte ridmässigt...eller jo, en oknäppt flaxande jacka på en unghäst är ju mindre smart...Det kan man nog räkna ut. Kan säkert komma på ännu flera saker, men inte nu.

Nu tänker jag mer på själva uppsittningsmomenet. Hur många av er har en sån här IKEA-pall hemma hos er, eller på anläggningen där ni rider? Och har ni förutsett olyckorna som kan hända runt den? Det hade tyvärr inte jag :-(
"livsfarlig" (i mina ögon)

Vi hade en sån på klubben tidigare (är nog fem år sedan) Och jag med många andra använde den dagligen.
I mitt fall fram till den dag när jag skulle sitta upp på ADHD-Killen och pallen "vicklade" till lite när jag skulle få benet över hästen.
Vad händer då? Jo Hästen tar ett steg framåt för han undrade vad som rörde sig och jag (dum som jag var) fortsätter att "svinga" mig upp samtidigt, med påföljd att jag hamnade BAKOM sadeln och pallen välter. 
Inte det bästa stället att hamna på när det är en unghäst (eller häst med bokstavskombinationer) ....

Sasse fullkomligt exploderade, rodeo genom hela manegen med mig bakom sadeln hållandes i tyglarna. Naturligtvis så var det dressyrsadeln med högt bakvalv. Så jag satt ganska "säkert".
Insåg att vi började närma oss en vägg (med snabb vändning åt något håll) så det var bara att börja planera var jag skulle kasta mig av....  Bättre att landa på marken än att flyga in i en vägg...
Landade i sanden med sprickor i revbenen som grädde på moset..... Kan snart inte räkna alla frakturer jag haft...
Har hört så många historier med IKEA-pallar, hur hästar trampat i dom och fått panik, och ibland skadat sig.

Väldigt lägligt efter min tjusiga avsittning så hade en kompis börjat sälja en annan typ av uppsittningspallar.
Hon var gullig nog att sponsra klubben med en (plus att en till i annan modell inköptes)
Här snackar vi "pallar" som står stadigt på jorden! Och dom är lite mer vattentåliga än en IKEA-pall.
Så här ser dom ut 

Våran är röd, och är också "Julgran" på våra handikappslektioner. (Inget fel på vår fantasi)

Den "lilla"

Är ni nyfikna och vill kolla mer, eller kanske köpa en, så finns säljaren i Sätila, Klicka på länken bara

En annan sak med att sitta upp, Vi lägger tusentals kronor på sadlar, kiropraktorer, massage m.m.
Vi klagar också över hästens snedhet...
Och ändå så finns det dom som aldrig använder pall. Det skonar ju både häst och sadel.
Sedan varför vi envisas med att lära ut att man ska sitta upp på vänster sida hela tiden. Helt sjukt egentligen.
Det hänger kvar sen det var militärer som red, värjan hängde på vänster sida på kroppen vilket gjorde att uppsittningen gjordes på vänster sida. Tycker personligen att man ska lära sig att sitta upp från båda håll, blir en mycket jämnare belastning för både häst och ryttare då. Som ryttare så tränar man sin liksidighet, prova gärna att sitta upp från "fel" håll. Skitsvårt.....

I dag så laddar jag för sjukgymnastiken, får rota runt i skåpen efter något annat än ridbyxor och skitna skor...

Dagens ord får bli: När viljan är stark, är benen lätta.

/Lola 

5 kommentarer:

  1. Vi har såna pallar men har täckt sidorna. De där plastpallarna var ju käcka. Ska tipsa stallägarna om dom.//Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det med trä dom är täckta så kan ju hästen trampa igenom och fastna. Ja Kerstins pallar är klart värda priset :-)

      /Lola

      Radera
    2. Kom på...Vilken Ulla? Känner flera :-P

      Radera
  2. Haha, Lundell och vi känner inte varandra:-)

    SvaraRadera
  3. :-) Ok, jag blev lite ställd eftersom dom Ulla jag känner alla har eget stall

    SvaraRadera