Translate

torsdag 3 juli 2014

Vem behöver pengar...


...när man har ett A-Barn? Dom säger att lycka inte kan köpas för pengar. Stämmer... Eller?
Har man inga pengar kan man inte köpa häst.... *Som ger en sån lycka*

Lyckan man kände i går när Sassenass skötte sig på bortaplan. Då spelar pengar ingen roll.
A-Barnet på nya äventyr   << Bara att klicka på länken om ni vill se

Eller jo, tränaren vill ju ha sitt, men det är värt varenda öre. Skulle (trot om ni vill) kunna träna i lappade, trasiga ridbyxor, gummistövlar och inget bling. Bara man nån gång får samma känsla som igår. Fast gränsen går vid att bära Boerihjälm, nån som kommer ihåg? Hemska hjälmar som tryckte ihop kinderna så man såg ut som en guldfisk. (Eller ganska lika dagens selfies med plutmun)

Tanken var nog god från tillverkaren i varjefall...

Tillbaka till Sassenass.
Spänd som en fjäder i början var han, men det verkar som jag/vi äntligen hittat ett system i hur man rider fram honom, tog typ 5-10 min sen var han som på filmen. Han jobbade häcken av sig och det rann svett under magen på honom. Det var två MYCKET möra individer efteråt, men båda väldigt nöjda.
Först nu som jag känner att jag kommer till ridning på honom. Han är muskelmässigt fortfarande väldigt svag, men fortsätter det så här så kommer styrkan som ett brev på posten.
Att sitta på en häst som far runt som en flipperkula i ett spel (där blir det inte så mycket muskelbyggande)

Håller mig kvar på ämnet pengar, det vill vi alla ha. Men det lätt att leva över sina tillgångar. Man kanske har haft ett visst levnadssätt som ändrar sig (sämre jobb/sämre betalt) då kan det vara svårt att "rätta munnen efter plånboken" (eget ordspråk) Har nog som vanligt lyckat blanda ihop 2 olika ordspråk till ett. Men jag tror alla fattar. Eller?

För tillfället så har vi bra ekonomi, men vi har för många år sedan varit i en helt annan sits. Fick panta burkar i princip för att kunna ta oss till jobbet...
Fast....jag vägrade se det då, men nu i efterskott så. Vi rökte båda två på den tiden, och på nått konstigt sätt så hade vi alltid pengar till cigg? Snacka om att prioritera fel.
Tror att våran betydligt bättre ekonomi fick hjälp av att vi slutade röka. Är bara att ta fram miniräknaren (huvudräkning är inte min grej: Svaret är Lila....)

Ibland undrar jag om behovet att dölja sin dåliga ekonomi ligger i vad "folk" ska säga, än att man faktiskt bara kör på i gamla hjulspår. Behovet hos många att ha det "fint" hemma. Och då menar jag inte renstädat utan massa inköpta "skrytgrejer".
Jag ska tala om att här i varjefall inte är renstädat....
Inköpta "skrytgrejer" tycker säkert en del att vi har. Fast jag ser en bra sadel som en investering i en frisk häst. För det är nog det enda "skrytet" jag kan komma på att vi har.

Att ha en fasad att allt är perfekt.....  Sen är man belånad upp till öronen i stället kanske.
Jag är av den åsikten, kan du inte betala kontant, så har du inte råd. (Gäller naturligtvis inte husköp)
Men bilar, hästar m.m.
Varför jag tycker så? Jo helt enkelt för att vi själva (då vi hade dålig ekonomi) köpte det mesta på avbetalning och kredit. Så jag talar av egen erfarenhet.
En dag bestämde vi oss, tog ett lån och löste in alla krediter (vi hade som tur var inga betalningsanmärkningar) och sedan pumpade vi in pengar till amortering.
Det var några år på vatten och bröd, hästarna fick naturligtvis sitt, men bara det nödvändigaste, typ mat.

Och nu en massa år senare så sitter vi med ett huslån med 4 nollor...Vi gick under 100 000 gränsen för ett tag sedan. JIIPPIIEEE!!!
Dyraste kontot vi har är bensin, det är helt sjukt hur mycket pengar det går åt där :-(
Sen kommer hästarnas försäkring....och vi har ändå bara veterinärvård på våra, Sasse har nog typ 20.000 i liv.
Mitt shoppingkonto är inte så litet det heller, men ni behöver inte veta allt ;-)

Och med detta inlägg fick ni en inblick i vår ekonomi.

Och då kommer det mest passande ordspråket på länge:
Det är inte dom stora inkomsterna, utan dom små utgifterna som gör dig rik.

/Lola







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar