Translate

onsdag 28 maj 2014

Jag brukar inte gnälla....


.. eller jo, det kanske jag gör ibland.... Ganska ofta faktiskt ;-)

Och här kommer alltså lite mer gnäll!
Jag verkar ha fått problem med en skruv (eller två) 
Inte i huvudet, dom är lösa sedan länge, utan i bäckenet. Fast problemet sitter inte i bäckenet. *Vad rörigt det blev nu..*
Ont som fan gör det! Strålar från vänster "rumphalva" ner på baksidan av låret och sedan fram ovanför knät. Ena stunden känner jag inget, sen PANG skitont. Tvingar mig att gå vidare, POFF så är det borta. Trycker väl på nån nerv eller nått. Känns konstigt under stortån också ibland...
Som tur är så händer det inte vid ridning utan bara när jag står och går.
Läkarna har väl förberett mig på att det skulle ske men trodde det var längre in i framtiden om man säger så.
Ska ta tag i att ringa och prata med dom, ska bara få ändan ur vagnen först...den onda ändan *ASG*

I dag är det fan ingen värme ute, nästan nordanvindar ju, fattar inte hur jag som tidigare hatat värme helt plötsligt bara njuter i fulla drag när solen värmer. Måste vara åldern eller nått.

Igår: Red program i lilla ridhuset några gånger med A-Barnet (Ja han var ett sådant i går) sen att stackaren har en obalanserad ryttare på ryggen....
Jag behöver verkligen träna på det där....Jag suger verkligen på det :-( 
Blir så tydligt att vi bara "glider" runt vägmässigt när jag rider, vadå smal stig att rida på? Här kör vi motorväg!
Är så lätt att stå i mitten och säga hur man ska göra......

Bara så ni ska få se hur illa det ser ut så kommer här en liten film, spänd stackars häst som undrar varför ryttaren helt plötsligt sliter och drar i honom. LB:1 är det jag försöker få till, notera avsaknaden av övergångar, planering, mjukhet.... Fullständigt missat utbildningsskalans grund här.
Kanske ska byta yrke....
https://www.youtube.com/watch?v=pXABAlIebsI&feature=youtu.be

(förvarar mig lite med att Sasse som i vanliga fall vill bita sig i bringan reds i en högre form än han är van vid..tror sjutton han protesterar då)

Utbildningsskalan: (lånad text från nätet, lat som vanligt...)
http://dressyr.ifokus.se/articles/4d713309b9cb46222d04a71a-tyska-utbildningsskalan


  1. Takt
  1. Lösgjordhet
  1. Stöd
  1. Schwung

  1. Rakriktning
  1. Samling
Lösgjordhet (Losgelassenheit): Sammanhängande med takten. Lösgjordhet är en förutsättning för det riktiga arbetets kvalitet.
Stöd (Anlehnung): Syftar på kontakten mellan ryttarens hand och hästens mun. Agerar förbindelse mellan hästens fram- och bakdel, och hjälper hästen att nå en optimal balans med ryttare. Behåller taktmässigheten i alla gångarter.
Schvung (Schwung): Först när takt, lösgjordhet och stöd fungerar skall utveckling av schvung ("överföring av bakdelens energiska impulser till hela rörelsen framåt") påbörjas. Vissa hästar har av naturen mer schvung än andra.
Rakriktning (Geraderichten): Målet med rakriktningen är en symmetrisk häst, som såväl på rakt som böjt spår spårar, det vill säga går hästen med bakbenen i linje med frambenen. En symmetrisk, liksidig häst, arbetar med samma mängd vikt på båda bakbenen och håller därför en jämn kvalitet på sina rörelser åt vartdera håll.
Samling (Versammlung): Detta avancerade steg är sammanhängande med takt, lösgjordhet, stöd, schvung och rakriktning, och kan ej uppnås utan alla dessa steg. Korrekt samling innebär en förskjutning av tyngdpunkten bakåt, så att hästen bär mer vikt på sin bakdel. Bakdelen sänks genom vinkling av bakben och så att säga sätts dessa djupare in under hästen, vilket gör att framdelen blir bärandes mindre vikt, och genom detta blir högre och lättare.
Dessa steg arbetas med i ordningen: 1. Takt - 3. Stöd, 2. Lösgjordhet - 5. Rakriktning, 4. Schvung - 6. Samling. Detta kan även delas in i faser: grundläggande fasen 1-3, utveckling av påskjutet 2-5, utveckling av bärigheten 4-6.
När varje av dessa stegs mål är väl uppnådda, så blir summan genomsläpplighet (ridbarhet).

Dagens ord: Personer som saknar humor förstår sällan allvar.

/Lola

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar