Translate

måndag 19 maj 2014

Aldrig nöjd...


Allt som görs bra, kan göras bättre.
Att hela tiden höja ribban och kraven. Så vill jag bli tränad. För naturligtvis pratar jag om ridning.
Hade det gällt virkning eller städning så har jag inga högre krav på prestation.... *Läs noll*
Och så blir jag tränad (som tur är) är oftast (nästan jämt) nöjd med ett träningspass.
Och går det inte bra så har man lärt sig något av det också.
Fredagens träning var en sådan dag, blev fel från början. En ADHD-Kille med utökad bokstavskombination OCH andra hästar i ridhuset gjorde att vi inte kunde rida fram som vi brukar.
Hann aldrig få honom avspänd i huvudet liksom och då tar han allt som om jag försöker kasta honom till tigrarna *Läs gå nära läktaren* en skänkel som för mig betyder runda dig i insidan betyder i hans värld att jag är ute efter att ha ihjäl honom. Svårt att få nån harmoni i ridningen då.
Vad lärde jag mig då? Jo, att alltid ha samma rutiner i framridningen. Jogga runt kravlöst....

Tog dagen efter tjuren vid hornen och debuterade honom i utepaddocken. Första gången efter olyckan, man inser hur stor våran paddock är när man har en häst som gladeligen poppar runt som ett pop corn.

Stel som en planka först (har man varit spänd som en fiolsträng dagen innan så är det förklarligt)
Började med att jogga honom och det tog inte många steg innan han skakade på huvudet. Hans sätt att säga att snart så morsan så drar jag järnet. *GULP*
Då måste man våga rida vidare, trots att självbevarelsedriften säger stanna! stå still!....

Efter en stund så blev det som att skära i smör, la in galopp som vi ökade och minskade. Fick till och med in några byten :-) Jag måste lära mig att inte överdriva byteshjälpen bara *skjutivägkanonkulahjälp*

Och ute finns inga läktare som dom sabeltandade tigrarna kan gömma sig bakom, även om han tittade med viss tveksamhet på dom små varelserna (barn) som hängde vid staketet och sa att han var den finaste hästen dom sett *Stolt ryttare* Jag är lite partisk, men han ÄR vacker!
Passet avslutades med en genomsvettig häst löddrig av skum, men svettig för att han jobbat inte stressat.


Elvispen är fortfarande skendräktig *YES!!!* Sån härlig känsla att rida henne då, avspänd och ifrågasätter inte varje instruktion med ett "Måste jag verkligen det?" Utan tar allt med jämnmod.
Har till och med börjat rida henne på vanligt tränsbett. Även här kom några byten på serpentinerna utan att dra iväg.

Och helt plötsligt så såg jag att klockan var mycket, måste starta dagen..........

Dagens ord:  Kan du inte förklara det du gör, ska du ifrågasätta det.

/Lola


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar