Translate

söndag 29 september 2013

Slarvat...



Gnällinlägg!
Ont i kroppen.... i muskler och leder. Känns som man går med träningsvärk, och att flertalet leder känns svullna och ömma.
Och det beror bara på en sak. Jag har slarvat med maten. Helsjukt att det kan spela så stor roll hur man mår vad man stoppar i sig?
Vad jag slarvat med är att jag ätit för mycket kolhydrater. Mjöl, ris och andra onyttigheter.
Är nog allergisk mot kolhydrater eller nåt? Nu får jag ta tag i det hela och detoxa mig.
Gick ju med värk i många år, folk gav massa goda råd, "ät omega 3, ät si, ät så. ...."
Knaprade värktabletter som inte hjälpte.
Tills jag la om kosten till LCHF, då försvann värken, (men tillägger att jag inte överdriver HF delen.)
Fast ibland så kan man ju inte låta bli. Älskar framförallt ris. Jag klarar det om det bara är nån gång i bland.
Men om det äts regelbundet så är det precis som om det "onyttiga" lagras i mina muskler som sedan känns inflammerade?
Kanske det är så hästar som inte tål havre (kolhydrater) känner sig. Inte konstigt om dom blir stressade då.

Fortsätter gnälla....
Tanthoppningen som är Elviras höjdpunkt på veckan (min höjdpunkt är Ingamayträningarna) fick avbrytas precis innan den avslutande höjda rundan. Varför? Jo för att hon ovanpå slarvat med skoningen så att sömmen var så slitna så att skon satt på trekvart. Hade bara orkat sko om henne bak...
Två gnällinlägg och jag kan inte skylla på någon annan än mig själv *suckar uppgivet*

Något man inte kan gnälla över är väl vädret vi haft i år. Vintern har jag förträngt, men en lång och solig (dock kall) vår, härlig sommar och vi ska ju inte tala om hur hösten är än så länge *ljuvlig* Är höstmänniska och njuter i fulla drag nu. Härligt att få ta på sig lite gosiga "fluff"tröjor och den höga klara luften gör ju sitt till... Är bara dom förbannade älgflugorna som lägger sordin på stämningen. Vedervärdiga kryp!!!
Nu fick jag gnälla lite igen :-)
Urk :-( Förstår varför hästarna får panik när dom kryper i pälsen.
Men annars så är det bara att njuta..

Härliga färger

På en natt föll nästan alla löv

"Minirönn" i en björk.





Lite funderingar....
Om en veterinär på klinik råder hästägaren att sko med kortare tå eller liknande.
Är skoningen optimal innan då? Ja, det är ju frågan... Kan själv tycka att den inte är/har varit optimalt skodd om det behöver göras. (nu pratar vi inte fånghov som skall extremkortas)
Tittar ofta på hovar och man ser ibland skitsnygga skoningar skomässigt med jämna fina sömtag, efterpolerade hovar, men där man 'läs jag* kan tycka att vinklarna inte är helt hundra. Sen kan man se en skoning där sömmen sticker ut lite på hovväggen, lite ojämna sömtag *zick zack söm* men där vinklarna ser bättre ut...
Och i bland ser man en kombination av båda. "bra vinklar, bra puts och finish" eller dåliga vinklar, dålig finish"
Hittade inga bra bilder på nätet men första bilden är där vinklarna "stämmer"
Hovväggen skall också vara parallell med strecket genom kotan.
Hovens vinkel (gradtal) framme i tån beror på hur liggande kotan är.

Lite överdriven bild, men så här ser det ut i bland.


Och nu så ska Elvira med sina nya framskor få en tur till klubben. Hur vinklarna är? Ja det kan man undra...
Misstänker ni kommer snegla på dom *blink blink*. Hon har tendens till "björnfot" ska jag väl tillägga.

Dagens ord: En högljudd man (eller kvinna) får alltid rätt.

/Lola



3 kommentarer:

  1. Väldigt intressant det du skriver om kostens roll. Jag blir nyfiken: hur långt efter att du minskade kolhydraterna märkte du skillnad? Och hur snabbt efter att du "slarvat" känner du av det? Jag har experimenterat lite, men har kanske inte tålamod att vänta ut resultatet....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första gången tog det lång tid, typ ett halvår ett år. Eller rättare sagt efter ett år insåg jag..va fan, värken är väck. Kan nu slarva nån gång i veckan. men med dagligt intag så kommer värken efter en vecka eller två

      Radera
    2. och sedan tar det en vecka eller två att bli av med det igen...

      Radera