Translate

tisdag 24 september 2013

"Kinkig" Jag?


Erkänner...
Ja, jag är väldigt kinkig = gnällig, fordrande, grinig, nogräknad, granntyckt, tyckmycken, grätten, pimpinett
noggrann, petig, kritisk, besvärlig, svår, brydsam, prekär, krånglig, knepig, kvistig, delikat, känslig...

Ja, och vad fan är det nu som är problemet då undrar ni säkert och suckar trött.
Ja nu är det ju så att det inte är några problem (just nu i varjefall). *nu blev ni förvånade va?*
Men vad jag är kinkig med är vilket underlag jag rider på. (har nog skrivit om detta innan?)
Jag har slutat träna på ställen för jag tyckt att underlaget inte passar av någon anledning. För stumt, hårt, djupt, tungt.... ja olika anledningar som sagt.

Ett ridbaneunderlag är ett helt företag att få bra. Det om något vet väl vi på klubben som genom åren haft lite otur.... Var det inte fel sorts sand (ja, det är skillnad på sand och sand) så var det för mycket eller för lite....

Och när man väl fått ett bra underlag så ska det skötas efter konstens alla regler. Olika underlag sköts på olika sätt. Kan ta klubbens underlag som exempel:
Lilla ridhuset, där gäller det "fluffa upp, fluffa upp" (harva lite längre ner) detta för att underlaget INTE ska bli halt vilket det blir om vi bara "plattar". Och det vill inte ha för mycket vatten.
Det är ett ganska sviktande underlag, *gung under fötterna*

Stora ridhuset: där gäller "platta, platta, platta" för det blir halt om det harvas djupare, då kommer man ner till botten och hästarna kanar som på is på stenmjölet. (nu överdriver jag lite) men det är bara så ni fattar hur kinkig jag är. Och det underlaget vill ha ganska mycket vatten. Lite stummare underlag men ger när det är platt ett bra fäste när man hoppar. Och ingen risk för vrickningar då det är plant.

Utepaddocken...ja den har varit allt utom fast dom sista åren. Men sakta men säkert genom platta, platta, platta,platta ...ska jag fortsätta...platta, platta, platta... hänger ni med? Så börjar den bli fastare *tummen upp*

Det är djävlar i mig inte lätt det där. Och sedan är det många "tyckare" om underlag....men har dom/jag erfarenheten? Jag anser att jag i alla fall har erfarenhet nog att känna hur det känns att rida på, själva skötseln överlåter jag till andra. hur platt/djupt det ska vara. Men var så säkra på att ni hör min "ljuva"? stämma om det inte faller mig i smaken.
Rätt fantastiskt då att jag faktiskt godkänner samtliga banor vi har på klubben, då dom kompletterar varandra så att hästarna får variation. ....
Nu får jag ta tillbaka vad jag "sa"/skrev. Stören (K-Den Sure)får inte gå utomhus om det inte är blött, då den är lite tung och ger dåligt fäste när den är torr. Men dom andra klarar det.



Sand som sand????

Just nu...sitter jag och känner mig som om jag skulle bli sjuk. *ynklig* 
Det blir tidigt i säng för att förhoppningsvis sova bort det. 
Sov dåligt i går natt då jag hade massa tankar & bekymmer som inte är mina, men vad hjälper det (att det inte är mina). I bland spinner huvudet loss och försöker lösa andras problem. Vilket man inte kan göra, hur gärna man än vill. Förhoppningsvis så räcker det med att bara finnas där när det behövs....

Ett jädrans roligt inlägg... om sand....*nu ska ni läsa in ironin här*
Ja. jag kanske kommer på nått roligare att skriva om nästa gång....
Fram till dess så får jag avsluta med dagens ord: 
Du kan misslyckas många gånger men är inte misslyckad förrän du börjar skylla på andra.

/Lola

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar