Translate

måndag 25 november 2013

Kan inte "NI"...


Ja, det hör man ganska ofta på klubben. (tror inte vi är enda klubben som får samma frågor)

-Kan inte NI fixa det..., typ fler tävlingar, aktiviteter och liknande....eller kan inte "NÅGON" på klubben...

Då kommer min fråga. Vem är det som syftas på när ordet "NI" nämns? (eller någon)???
Menas det att dom anställda (jag med flera) ska göra det på vår arbetstid?
Då får jag tyvärr göra folk besvikna, vi har ett ganska tight arbetsschema där bara det som är på vår arbetsbeskrivning hinns med..Själv är jag anställd som kanslist på ridskolan (där jag ska sköta det administrativa på ridskolan) samt att jag jobbar som ridlärare övrig tid.
Samma sak för dom andra. Fasta arbetsuppgifter som precis hinns med.... (så ser ni oss på tävlingar och liknande så är det ideellt på vår "fritid")
Eller är det så att det förväntas att vi ska (bara för att vi jobbar där) fixa annat också?
Eller är "NI" styrelsen? Dom som redan innan jobbar ideellt för att Du & JAG ska ha en fungerande klubb....
Eller är "NI" funktionärerna? Som gör ett toppenjobb, även dom på sin lediga fritid..

Jag vet vem "NI" är! Det är DU! Eller rättare sagt VI, ALLA medlemmarna tillsammans.
Det är ju det som är en förening, att ALLA hjälps åt och gör lite. Så det i långa loppet blir mycket.
Vi kan bara ta senaste tävlingen (helgens hoppning) där vi fördelat ansvaret på många. Och se vad bra det gick *Big Smile* Vi behövde inte ens jaga funktionärer utan NI anmälde er själva *tummen upp*

Så nästa gång du tänker säga: Kan inte NI, så säg i stället: Kan inte JAG fixa...*valfritt förslag*...
Jag har förståelse för att man kanske inte alltid kan, men jag har INTE förståelse för att det gnälls att det inte händer något. Och gnället kommer konstigt nog alltid från dom som man sällan eller aldrig ser som funktionärer eller på arbetsdagar och liknande... *konstigt*
Och arbetsdagen kom ju inte av sig själv, utan nån hade lagt tid på att förbereda, informera...

Helgens tävlingar gick över förväntan, jag hade lärt mig av misstagen förra tävlingen (att tro att hoppryttare vet vilka klasser dom tänkt tävla...*ombytliga*)
Så denna gången stämde startlistorna lite bättre, *vänta in i det sista med att skriva ut*
Och till nästa gång så har vi förhoppningsvis kopplat ihop nätverket så allt ligger online. Då kommer det bli ännu enklare.
Fiket hade det stressigt, alla goda bakverk såldes slut som smör, och det som planerats räcka hela helgen tog slut första dagen...
Hela tävlingen både före, under och efter är gjort på fritiden hos dom som varit med. (ja, jag upprepar mig ibland) Vill bara påminna er lite *Blink*

Glada ryttare (tror samtliga nån gång måste jobbat ideellt på en tävling) för idel glada miner och förståelse om det inte gick helt utan problem. Vi får inte glömma hästskötare, publik, veterinär med assistent.
Till och med sol och fint väder hade vi!




Vad är baksidan då? Jo, för visst finns det en baksida, man får försaka sin egen ridning till exempel (och övriga familjemedlemmar, såvida dom inte också är aktiva på klubben).Men hästarna dör inte. Snarare tvärt om....
ADHD-Killen var överladdad i dag när han skulle ut i hagen. Kan tala om att han ibland känns betydligt högre än sina 176 cm i strumplästen....
Just nu är han nog ännu högre då han är i behov av den där hovslagaren som inte svarar när man ringer...hur mycket ska man behöva tjata alltså....*Skomakarens barn*

Dagens ord blir: Var dig själv för annars finns det ingen som du.

Lola





1 kommentar:

  1. Känner igen mej precis efter många år som aktiv ponnymamma. Sista året vi höll på var regeln vid alla pay and ride/jump den som deltar är funktionär eller har en vuxen (för dom riktigt små barnen) som ställer upp. Funkade riktigt bra. Jag kunde alltid komma ifrån och se min dotter rida. Så alla NI som tycker att NÅGON ska/bör gör som Lola antyder ta tag i saken själv "säg jag vill" och ta hjälp av DOM som kan, Så mkt roligare.//Sussi Ehlin

    SvaraRadera