Translate

fredag 27 december 2013

Källfakta, har du det?


Det där med att ha lite "kött på benen" när man pratar/skriver om något.
Det saknar vi nog alla i bland, även jag *trot eller ej* (Ja, även en skata kan ha fel)
Jag kan bara ta vitlök som exempel (där var jag ett tag, övertygad om dess överträffade förmåga att bota i princip allt) Sedan visade det sig vara rent ut sagt skadligt för hästar. Och hade jag då (när jag gav mina hästar det ) tagit mig tid att googla (nu var det ganska många år sedan, så datoranvändandet var  inte så utbrett som nu) *skyller ifrån mig, hör ni det*
..i varjefall tagit mig tid att inte bara läsa om vitlök från dom som tjänade pengar på det, så hade jag kanske inte ramlat i fällan.

Men jag lärde mig, efter det är jag en otrolig skeptiker. Jag roade mig med att Googla om "något" som många hästägare använder, en fantastisk produkt som botar i princip allt (har ni hört det förut?)
Ska tala om att dom första 10 sidorna på Google var enbart länkar till "annonssidor" alltså sidor där det framgår hur fantastisk produkten är, och dess helande egenskaper. Men var fan skulle man hitta en sida som inte var "reklam" då?
Men till slut så hittade jag en vetenskaplig länk, där studien inte var sponsrad av tillverkaren/anhängare.
Fruktansvärt tråkig att läsa, ingen reklam här inte, kanske skulle behövas så folk läser den???)
Och vad stod det där då undrar ni kanske?
Jo, att produkten kunde ha viss hjälp vid brännskador (snabbare läkningsförmåga)....

Men orsaken till mitt inlägg grundar sig på en länk "någon" la in på Facebook om ett annat preparat där h*n länkade (om denna produkts förträfflighet) till en sida där det nästan var Hallelujastämning om vad produkten kunde göra, bota cancer bland annat. Fan man blir mörkrädd alltså. Och sidan hade samma namn som produkten... Behöver jag säga mer?

Fast här hittade jag källfakta ganska snabbt, och det visade sig att denna produkten (visst gör den sitt jobb till viss del,) men den har en annan sida också, som inte är så bra....inte alls bra.

Vilka produkter det är? Ni får leva i ovisshet. Eller har ni en gissning på vika produkter det kan vara? Googla själva och läs. Du kanske gissar fel och googlar på någon annan produkt, men kanske du blir mer uppdaterad på den då.
(sedan ska man inte förakta placeboeffekten, tron kan försätta berg)

Källfakta  ja, det gäller faktiskt vardagligare ting också, saker som rykten och skvaller. Gå till källan (den som det sägs har sagt/gjort/inte gjort något.) Om ni vill ha "sanningen". I stället för att lita på tredje part.
Fast där är det nog omöjligt tror jag. Folk väljer alltid att lyssna på det dom vill höra.

Bristen på källfakta på Facebook har gjort att jag sällan delar en status om exempelvis bortsprungna hundar/försvunna barn m.m. Tyvärr får jag väl säga, för att i många fall så är hunden fortfarande borta, men lika ofta (om man klickar några gånger) så visar det sig att hunden varit tillbaka sedan länge. *glädjande*
Facebook dränks av delningar som inte är aktuella, eller felaktiga. Ni såg väl delningen om tjejen som blivit ihjälslagen av sitt ex?
Hon fanns inte ens, utan bara skapad för att öka främlingsfientligheten. För naturligtvis så var det en utlänning som slagit ihjäl henne.... För inte gör Svenskar sånt väl?

Jag kan dela länkar som väcker diskussion däremot, saker jag tycker behöver komma upp till ytan.

#Läste precis igenom vad jag skrivit, ibland är jag rörigare än vanligt... Hoppas ni förstår grundtanken i varjefall


Julen kom och gick, traditionsenligt så hade vi kadriljridning på klubben. Mysig start på dagen. Även om min dag startade lite tidigare. (Har varit hästvakt över julen).
Jag och Åse var tätryttare och jag tror det gick bra bakom oss, man ser inte ett skit när man rider i täten ska ni veta. Jag red Gipsy, otroligt lik Elvira både till sätt och utseende. Skillnaden är färgen då denna är skäck, vilket det var tanken att Elvira skulle blivit. (tror jag)
(eller heter det Isabell? Eller skimmel?? *ASGARV* Kanske Ardenner?) *internt skämt*
Hästen fick ha luvan då den ej gick på hjälmen...


Julafton förövrigt tillbringades ätandes... varför gör man samma misstag år efter år? Syndat rejält med kosten, massa ris a´la malta (och annat onyttigt).... Men det är ju bara en gång om året. Fast det känns i leder och muskulatur nu. *sent ska syndaren vakna*
Nu får det bli rening i kroppen så man är fit for fight snabbt. Tillbaka till "Stenåldersdieten" med naturliga råvaror, inget vete eller andra förädlade produkter. Då mår jag bäst. *sen ska man bara hålla den också*

I dag blir det jobb som vanligt, ridskolan har inget juluppehåll, bara på röda dagar. Tur är väl det, annars hade man nog haft ett gäng "poppande och hoppande" hästar. Dom är rätt pigga och glada i vanliga fall. Man kan bara föreställa sig hur dom skulle vara med långvila på vintern. Sommaren är skillnad då kommer dom hem trötta, tjocka och allmänt loja efter att ha sovit ute hela sommaren, men nu, på stall..... Hua....

Kaggen, "K den Sure" eller Don Karnage som är hans födelsenamn rids nu i alla gångarter, börjat arbetas så smått på volt. Och peppar peppar han håller sig fräsch *tummen upp* Vid årsskiftet blir han 21...helt otroligt, känns som igår som han surt tittade fram bakom mammas svans (ja, han föddes "sur" fast osäker är väl mer rätt ord) Dunken blir 22 och lilla Myran blir 28... Sedan ungdomarna Sasse och Elvira, 8 respektive 13 år. jösses vad tiden går....


Men va fan....
Kom precis på att jag borde tagit mina prover...typ i slutet av november. Snacka om att saker ramlar ur huvudet, jag överlever nog till efter jul och nyårshelgerna innan jag tar dom. Borde inte hänt så mycket åt något håll . Inte åt det sämre får man hoppas i varjefall. Några värden ligger "på gränsen" och lyser rött. Men inte alarmerande höga.
Känner däremot ett tryck i högersidan*läs: känns som någon knölat in en fotboll under revbenen* Som ibland ger stickningar/hugg, särskilt efter intensiv ridning :-(
Min teori är att levern blir "arg/irriterad" när mina "enorma" magmuskler spänns och ger den tryck....
Och då måste den sura ett tag bara för att tala om att det gillade den inte.
Sneglar på mina medicinburkar och inser att dom börjar ta slut. Kan ju vara bra att ha....*Ler snett*

Nu får jag ta att göra något vettigare än att sitta här, så här avslutar jag med dagens ord:
Människor tror på vad som helst bara man viskar det.


God fortsättning på er
Lola



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar