Translate

lördag 21 juni 2014

Pustar ut....

Alla lektioner klara, nu bara pappersarbete kvar. Jösses vad jag är trött *Gäspar Stort*
En infektion i kroppen tar på krafterna. Kom på nu under nuvarande förkylning att jag skulle få remiss för att vaccinera mig mot allehanda saker. Får nog ringa och kolla vart den tagit vägen....

Har insett att mental trötthet är "tröttigare" än kroppslig, ivarjefall för mig. Att jobba med kroppen och anstränga mig fysiskt ger en mer behaglig trötthetskänsla. Psykisk trötthet (det är mentalt jobbigt att hålla lektioner, man ska hålla koll på allt liksom) gör att man blir dels trött "sovtrött" men också att man helt plötsligt lider av alzheimer, afasi och ......nu glömde jag vilket ord jag skulle skriva....
Halverad kortisondos gör sitt till med ökad trötthet. Men vem fan vill äta massa cortison i onödan?

Halvt tankehopp....kortison, jag tillhör inte den typen som behandlar mina hästar i onödan, särskilt inte med kortison. Dom långsiktiga biverkningarna överväger dom kortsiktiga fördelarna ibland.
Själv kommer jag ju regelbundet få kolla mig för benskörhet bland annat. Så mina hästar får hellre en längre vila för att ev läka. Missförstå mig inte, visst kan dom bli behandlade i sina leder, men det är inte första valet.
Kaggens veterinär på Åby tyckte jag hade en sund inställning. hon ville inte ge mer än 3 behandlingar i en led.
Hon är en av dom veterinärer som talade om behandlingens negativa följder som KUNDE uppstå.
Tror i och för sig fler veterinärer upplyser om det, men hur många vet att en behandling kan utlösa fång.
Nu visade det ju sig att Kaggen hade en ligament skada och inte en hovledsinflammation som "vi" först trodde så för honom så slutade det med enbart vila.....

Fång....jag tankehoppar inte så långt idag, är ju kvar på hovar .
I dag så släpper vi våra på bete, jag har i alla år släppt våra hästar runt midsommar. Varför? Jo, då har gräset vuxit sig högt och förlorat massa näring/fruktan. Våran Myran nu 28 åriga shettis har inte ens haft fångkänning under alla år. Foderbytet som blir kan jag inte påverka, viss risk finns det alltid. Men kort nerbetat gräs ger faktiskt större risk för fång än förvuxet.

Ser så härligt ut när Myran springer i väg i det höga gräset, ett litet huvud som sticker upp bara.

Feta hästar...Här är det Elvispen som lätt blir rund om magen, fast jag har bantat ner henne till 145 gjord nu i varjefall. Läste att en häst äter sitt dagsbehov på bete på 3 timmar, så det där med att svälta hästen på natten inne eller att hålla på att byta hage gör ingen större nytta. Betesreducerare är toppen tycker jag, då får hästen anstränga sig för att få i sig maten, tar betydligt många fler timmar plus att den måste röra på sig lite mer för att hitta lämplig tuva. Det är inte djurplågeri som en del tycker, att ha en överviktig häst däremot.....
Dom brukar efter några timmar räkna ut hur man betar med dom på sig,

Jag tillhör dom som inte tycker sommarbete ger avkoppling, jo kanske kroppsligt, men inte mentalt.
Och det ämnet har jag ju redan varit inne på...vilket som gör en tröttast.
Oro hela tiden.... Hästarna brukar gilla sin nyvunna frihet några dagar, sedan verkar dom uppskatta sin box väldigt mycket när dom kommer hem av nån orsak. *Sover som stockar*

Nu iväg till klubben för att rida Sassenasse, förhoppningsvis är han lite lugnare när han släpps på betet.

Dagens ord får bli:
Ju oftare hen talade om sin ärlighet, desto oftare räknade vi silverskedarna.


/Lola

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar